با کشف عملکرد یک پروتئین امید است که درمان دیابت نوع 2 بهبود یابد

2سپتامبر 2020 - اولین کشف جهانی در مورد عملکرد یک پروتئین در کبد می تواند به یک داروی موثرتر برای دیابت نوع 2 منجر شود.

این مطالعه به رهبری محققان دانشگاه ملبورن نشان داد که پروتئین SMOC1، که به طور طبیعی توسط کبد تولید می شود، می تواند قند خون را کاهش دهد. بنابراین یک فرم مهندسی شده ازSMOC1 ، می تواند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را درمان کند.

دیابت نوع 2 حدود 400 میلیون نفر را در سطح جهان تحت تأثیر قرار داده است و این رقم به سرعت در حال افزایش است. دیابت باعث افزایش غلظت قند در خون می شود، و می تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی، آسیب عصبی و کلیوی شود. درمان های فعلی می توانند موثر باشند اما تحمل محدود و عوارض جانبی قابل توجهی دارند.

امید است که کلاس جدیدی از درمان های مبتنی بر SMOC1،بتوانند برای مدت طولانی تری تاثیرات بیشتری داشته باشند. این مطالعه که در Science Translational Medicine منتشر شد، نشان داد که SMOC1، -یک پروتئین پاسخ دهنده به گلوکز ترشح شده از کبد- باعث بهبود سطح قند خون در مدل های حیوانی مبتلا به دیابت می شود.

دکترMagdalene Montgomery ، محقق و نویسنده ی اصلی این مقاله از دانشگاه ملبورن، گفت: افزایش شیوع دیابت نوع 2 به این معنا است که برای مدیریت سطح بالای قند خون، نیاز فوری به درمان های جدید داریم و هر درمانی که بتواند به طور موثرتری سطح قند خون را کاهش دهد، می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی، بیماری مزمن کلیوی، آسیب به رگ های خونی که منجر به نابینایی، خطر قطع عضو و آسیب عصبی می شود را کاهش می دهد.

محققان یک نوع از SMOC1 که نیمه عمر طولانی تری دارد را تولید کردند که باعث کاهش سطح قند خون در مدل های حیوانی دیابت گردید. دکتر مونتگومری گفت: ما می دانستیم که SMOC1 وجود دارد اما نقش آن در تنظیم قند خون را نمی دانستیم. ما کشف کردیم کهSMOC1 ، پروتئینی است که با افزایش سطح قندخون توسط كبد ترشح می شود و این نشان می دهد كه SMOC1 می تواند در كنترل قند خون نقش داشته باشد .

وی افزود: این دارو در بهبود كنترل قند خون نسبت به داروی خط مقدم فعلی دیابت نوع 2، یعنی " متفورمین " موثرتر است. همچنین باعث كاهش كبد چرب و سطح كلسترول خون می شود كه از مشکلات شایع سلامتی در بیماران دیابت نوع 2 است.

پروفسور Matthew Watt، نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه ملبورن، گفت: گام بعدی آزمایشات انسانی است که نیاز به مشارکت با صنعت داروسازی دارد.

او افزود: ما بر اساس مطالعات حیوانی پیش بینی می كنیم كه SMOC1 در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تازه تشخیص داده شده و دیابت نوع 2 پیشرفته موثر باشد.با توجه به تعداد مبتلایان به دیابت، تأثیر این دارو بر کاهش بار این بیماری و عوارض آن، بر سیستم مراقبت های بهداشتی می تواند بسیار عظیم باشد ، از جمله کاهش ویزیت و بستری کمتر در بیمارستان.

پروفسور وات گفت: ما همچنین نشان دادیم که SMOC1 متابولیسم گلوکز را در سلولهای کبدی انسان در محیط کشت بهبود می بخشد، بنابراین مطمئناً امیدواریم که SMOC1 در انسان موثر خواهد بود. در حالی که به طور کلی از یک سبک زندگی سالم حمایت می کنیم، اما رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم به عنوان درمانی برای دیابت نوع 2 در بسیاری از بیماران اثرات محدودی دارد و داروهای فعلی نیز دارای مشکلات متعددی هستند.

او توضیح داد: چندین دارو در حال حاضر برای درمان دیابت نوع 2 وجود دارند که می توانند به تنهایی یا به طور فزاینده به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد که به حفظ سطح قندخون در این بیماران کمک کند، با این حال، همه ی داروهای دیابت نوع 2 ، بدون استثنا ، دارای اثربخشی محدود یا اثرات خارج از هدف هستند که بر سلامتی بیمار تأثیر منفی می گذارند بهمین دلیل ما نیاز به روش های درمانی جدید داریم.

در حالی که این تحقیق بسیار نوید بخش است، پروفسور وات توضیح داد که بعید است این دارو برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 موثر باشد، زیرا آنها با کمبود انسولین مواجه هستند و این روش درمانی نمی تواند بر این مشکل فائق آید.

وی گفت: این درمان جدید در میان داروهای شناخته شده ی دیابت نوع 2 بی نظیر خواهد بود. این احتمال وجود دارد که هر هفته یک بار نیاز به تزریق دارو وجود داشته باشد، اگرچه تیم در حال کار بر روی روش های دیگر تحویل دارو هستند. پروفسور وات گفت: داروهای تزریقی می توانند با پشتیبانی مناسب، بطور نسبتاً سریع وارد مرحله ی آزمایشات انسانی شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-protein-discovery-diabetes-treatment.html